Knie.nl

Alles over de knie

Knie.nl

tibiaplateau breuk

Dit onderwerp bevat 81 reacties, heeft 1 stem, en is het laatst gewijzigd door  Charlotte 1 maand geleden.

7 berichten aan het bekijken - 76 tot 82 (van in totaal 82)

Zoek in de antwoorden van dit topic

• Auteur

Marjanka

Dit is meer een forum om ervaringen te delen, dan om te reageren, zo lijkt het. En voor anderen wil ik graag ook mijn ervaring en voortgang delen.

Op 4 juni 2018 ongeval gehad in mijn werk, tibia plateau fractuur schatzker 4, en een eminentiafractuur met gevolgen voor de stabiliteit van de voorste kruisband (vkb). Röntgen en Mri, een week gips (waarvan de voorzijde van lies tot enkel open was) zodat de zwelling weg kon trekken en op 11 juni een operatie. Resultaat: 1 plaatje, 5 schroeven. Ziekenhuisopname duurde 4 dgn, waarvan dag 1 operatie met drukverband, dag 2 drukverband, dag 3 en 4 op de cpm met max 60 graden vanwege de eminentiafractuur en vkb. Daarna naar huis, 2 weken later röntgen en hechtingen verwijderen. Röntgen was natuurlijk nog geen herstel zichtbaar, wel dat de plaat en schroeven op hun plek bleven zitten (botherstel is in de eerste fases niet zichtbaar op röntgen, en de kans zou bestaan dat de boel toch zou verschuiven…), alles OK. Nog 6 wkn onbelast bewegen in cpm met max 60 graden, retour over 2 wkn; 27 juli röntgen en horen of ik mag belasten. De cpm staat gewoon bij ons thuis, 60 graden, 3 x p dg een uur. Na de operatie begon ik op 22 graden en eindigde die eerste op 32 graden. Ik zet de cpm nu standaar gelijk op 60 graden, geen probleem. De knie begint mooi te slinken, vocht uit enkel verdwijnt, maar toch heeft de enkel ook een klap gehad van het ongeval. Neiging tot verkorte Achilles en spitsvoet hier ook, dus ook 3 x p dg oprekken met handdoek achter de tenen en strekken. Lopen met 2 krukken wordt makkelijker en ik ben daar minder onzeker in geworden. De rolstoel is een uitkomst. Bij langere tijd in rolstoel wordt de knie stijf. Ik rotweer me suf met mijn voet en enkel. Na het bezoek op 27 juli meld ik me weer! Ik heb geen medicatie overigens, dan de dagelijkse trombose injectie. Ook geen fysio, want ik mag niet anders dan in de cpm. Strekken zonder belasting is geen probleem. Op mijn zij slapen wil met kussentje tussen de benen, maar draaien in mijn slaap lukt niet; even wakker worden, been verleggen en verder. Storend, maar hoort erbij. De plaat en schroeven zijn wel duidelijk inwendig voelbaar, maar van buiten voel ik niets.

#2554 Reactie

Meike Verhappen

Update:

Hoi allemaal,

Zoals eerder gezegd heb ik afgelopen januari een tibiaplateau# opgelopen tijdens het skieën. Ben ondertussen 7 maanden verder met het revalideren, maar dit wil niet opschieten. Ik ben opnieuw op controle geweest bij de traumachirurg(al die tijd ook nog onder controle geweest eens in de 6 weken). Helaas bleek een deel van mijn plateau te zijn afgestorven. Een van de complicaties die kan voorkomen bij het operatief herstellen van deze breuk. De artsen hadden niet verwacht dat dit zou gebeuren omdat ik nog jong ben(21). De complicatie is ook gewoon dikke vette pech en had niet voorkomen kunnen worden. Voor mij is er geen andere mogelijkheid meer dan een knieprothese. Heeft iemand hier ervaring met een knieprothese na een tibiaplateaufractuur of een prothese op jonge leeftijd?

#2586 Reactie

Fianne

Hallo Allemaal,

Na het lezen van dit forum blijkt dat ik niet de enige ben die een tibiaplateau-fractuur heeft opgelopen.

Mijn verhaal:
    Ik ben in 2002 (toen ik 40 jaar was) aangereden door een auto, van de zijkant, terwijl ik fietste. Ik had een fikse deuk in mijn tibiaplateau, mijn bovenbeen had zich in mijn onderbeen gedrukt, het kraakbeen lag in stukjes. De chirurg heeft een wonder verricht: vanuit de onderkant van het plateau uitdeuken, mijn onderbeen vullen met donorbot en met platen en schroeven, het kraakbeen weer een beetje bij elkaar gelegd. 3 maanden onbelast. Ik was in goede conditie, dus gelukkig kon ik na 4 maanden al weer op de fiets naar mijn werk. Een jaar later heb ik de schroeven en platen laten verwijderen, een schroef kwam bijna door mijn vel heen. Ik heb sindsdien niet meer aan sporten gedaan waarbij mijn knieën schokken moesten opvangen. Wandelen gaat goed en ik doe aan High Intensitive Interval Training op de sportschool. Ik ben volledig pijnvrij, maar voel precies wanneer ik moet stoppen met belasten. Touwtjespringen kan ik nu toch weer probleemloos een minuut volhouden. Ik ben ook al weer begonnen met kleine stukjes joggen en leer mezelf een techniek aan waarbij ik op mijn voorvoet land, ipv op de hak. En ook dat gaat goed.

Mijn vraag:
    Zijn er onder jullie ook al mensen die aan het joggen zijn? en hoe bevalt dat? Ik neem me voor om dit niet langer achter elkaar te doen dan 20 minuten om slijtage niet te bevorderen. Is dit voornemen realistisch, of zou ik helemaal niet moeten joggen? (ook al heb ik geen klachten)

#2687 Reactie

M van D

Hallo ik ben in mei 2017 van mijn fiets gereden
    Tibia plateau links gebroken. Niet geopereerd wel 7 weken gips. Daarna revalideren. 3 mnd met krukken daarna zonder.
    Nog steeds last, pijn. Traplopen gaat lastig. Ik was een hardloopster…dat lukt nog niet. Hoop ik terug op te pakken.. Ik vraag me nu af of ik het lopen op kan pakken met een brace en zo ja welke brace?

Ik hoor graag jullie ervaringen.
    Gr M van Dijke

#2688 Reactie

Sora bouts

Hallo heb een tibiaplateau fractuur opgelopen op het werk en voet plus enkel verstuikt direct geopereerd met plaat en 7 schroven. Moeilijk lopen veel pijn en na 6 maanden het plaat eruit gehaald. Nu halfjaar later steeds veel.pijn plooien gaat al beter tot 115 maar loop gans verkeerd door de houding vd knieen chirurg zegtveel geduld en revalideren nog.
    Bijna 1 jaar en alleen maar ellende en pijn vrees dat mn been nooit meer hetzelfde zal zijn. Hierdoor in een depressie geraakt moeilijk met 4 kinderen en huishouden
    Wacht nog effe en ga dan naar een universitair ziekenhuis voor een 2de opinie wil graag terug normaal lopen zonder krukken, dit houd mij in veel dingen tegen.
    Iemand ervaring mee met deze situatie?
    Of kan u me een dokter aanraden in België

#2734 Reactie

Alex

Hoi, mijn vrouw heeft twee maanden geleden een tibia plateau fractuur opgelopen vanwege een ongeval. Zij is geopereerd en mocht het been zes weken niet belasten. Op 31 dec zijn foto’s gemaakt en zei de arts dat het been voor 25% belast mag worden.

Nu merkt zij dat bij het belasten van het been dat haar voet, die ook een flinke klap heeft opgelopen, verkleurd (paars wordt).

Als ze het been weer wat hoger legt dan stopt de verkleuring.

Hebben jullie hier ervaring mee??

Hoor het graag.

Vriendelijke groeten Alex

#2759 Reactie

Charlotte

Ik ben Charlotte, 19 jaar en ben 10 sept 2018 geopereerd aan mn voorste kruisband van mn linker knie. Heb anderhalf jaar met een kapotte voorste kruisband gelopen omdat de dokter/ziekenhuis bleven volhouden dat er niets aan de hand was. Tot de mri-scan..

Nou heel rot natuurlijk, wel fijn dat ze er eindelijk wat aan konden doen, want het was geen pretje anderhalf jaar lang met pijn rond gelopen.
    De revalidatie viel me opzich wel mee, best wat pijn gehad wat logisch is, maar ik kon na 3 maanden al weer best goed lopen.

Ik ging dus na 3 maanden ook weer aan het werk als bezorgster, (op de scooter) en ik had mijzelf voorgenomen om alleen te rijden met goed weer. Geen regen/sneeuw enzo. Is een maand goed gegaan, maar helaas ging het op een dag onverwachts regenen en ging het fout..
    Ik moest remmen voor een auto maar de rem stond strakker dan andere scooters die ik gewend was.. voorwiel gleed weg en ben daarbij heel verkeerd terecht gekomen..
    (Op mijn ‘niet’ geopereerde been)

Bij de val voelde ik al gelijk dat het niet goed zat, voelde alsof mn kruisbanden afgecheurd waren, en voelde de bui al weer hangen.. denk je na 3 maanden eindelijk weer te kunnen lopen, mag je weer..

Maar het bleek nog veel erger helaas, tibia plateau fractuur type 4.. plateau verbrijzeld en een verticale scheur in mn scheenbeen 🙁

2 grote platen en 1 kleintje, met een stuk of 10 schroeven..

6 dagen in het ziekenhuis gelegen, wat een hel was dat de eerste 3 dagen. Echt bizar veel pijn..
    Het is nu 4 weken geleden, en fysiek gaat het eigenlijk best goed. Buigen gaat en heel stuk verder dan 90 graden, maar moet daar nog wel mee uitkijken ivm verzakking van het plateau, en strekken gaat ook helemaal.

Snachts heb ik vaak wel meer last, maar dat neemt ook wel af gelukkig. Verder heb ik het mentaal wel een beetje zwaar, 2 knie operaties in 5 maanden is echt best rot.. ben tenslotte nog aan het revalideren van mijn linker knie operatie, die heeft het nu extra zwaar..

Mijn droom was altijd om bij de politie te werken, was me ook al aan het oriënteren en heb mn beveiliging diploma al gehaald die ik eerst nodig had. Maar helaas is het niet verstandig om hier mijn werk van te maken ivm vroegtijdige slijtage.. echt heel erg jammer maar ik vind vast iets anders waar mijn hart ligt..

Verder wens ik iedereen hier sterkte en hou je koppie omhoog, al is dat echt lastig soms

7 berichten aan het bekijken - 76 tot 82 (van in totaal 82)
Reageer op: tibiaplateau breuk
Mijn informatie:

Smileys worden automatisch omgezet. Klik hier om te zien welke smileys beschikbaar zijn.

Advertenties

Letselschade verhalen