Knie.nl

Alles over de knie

Knie.nl

doorbuigen na knieprothes

Dit onderwerp bevat 22 reacties, heeft 1 stem, en is het laatst gewijzigd door  Adrie van baarsen 4 maanden, 1 week geleden.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 23)

Zoek in de antwoorden van dit topic

• Auteur

pauline

Hallo, misschien weet iemand dit. Ik heb 16 november een knieprothese gekregen, ben 59 jaar. Daarvoor 5 jaar met een x been gelopen, aan 1 kant was het krakbeen weg. Daardoor al die tijd slecht kunnen buigen en strekken. Nu gaat het best wel goed, maar kan buigen tot 95 graden, soms na oefenen de 100. De orthopeed wil me doorbuigen onder narcose,zo snel mogelijk. De fysiotherapeut vindt van niet, want er is nog steeds vooruitgang. Maar…ik moet nu over 2 weken beslissen. Ik neem mee in de overweging dat ik het 5 jaar niet kon, de orthopeed gaat uit van de standaardregel. Omdat het op de poli zo druk is, is er nauwelijks tijd om de overleggen en voor onze vragen.
    graag hoor ik jullie ervaringen.

#1696 Reactie

kathleen

Pauline ,

Zou niet weten waarom je doorgebogen moet worden als je 95° a 100° kan plooien . Is waar dat je meer kan plooien met een TKP maar dat geldt niet voor iedereen , met je graden kan je alles fietsen , deftig op een stoel zitten enz . Als jij dit aanvaardbaar vindt zou ik het niet laten doen en anders het zekers eerst goed bespreken met je arts of je huisarts .
    Veel succes verder !!!

Kathleen .

#1698 Reactie

pauline

Hoi Kathleen, bedankt voor je reactie. Inmiddels heb ik ook het idee dat ik niet moet laten doorbuigen. Het gaat best goed en langzaam kan ik steeds meer buigen. Geen 110 graden en dat is nodig om te fietsen, zegt de orthopeed daarom wil hij het doen. Hij zegt dat ik te veel littekenweefsel aanmaak, maar heeft de knie niet eens bekeken.. Maar de fysio raadt het doorbuigen ook af.
    Is lastig, je bent toch geneigd de orthopeed te volgen.
    moet donderdag volgende week naar de poli, wil proberen te overleggen, maar het is daar zo druk, dat er amper tijd voor is.
    Hoe is het met jou? Las dat je veel problemen hebt (gehad?) Met je protheses. Waardeloos is dat. Sterkte ermee

groetjes,
    Pauline

#1726 Reactie

Ronald

Hoi Pauline,

Ik raad je het ook af. Teneerste dit deed mij zeerder dan de operatie zelf en herstel duurde heel lang. Ook is tijdens het doorbuigen de kunstofplaat van de prothese afgeschoven. Daarom heb ik weer een nieuwe onderprothese moeten krijgen. En voor het doorbuigen kon ik hem net iets meer buigen dan 90 graden, en kon gewoon fietsen hoor.

Groet en beterschap,
    Ronald

#1737 Reactie

kathleen

Pauline ,
    Wat heeft de arts beslist moet je nu doorgebogen worden ? Hopelijk lost het probleem zich van zelf op .
    Ik heb inderdaad veel problemen met mijn TKP en nog steeds maar ik heb gelukkig nog steeds mijn been en daar ben ik super tevreden mee ook al heb ik veel beperkingen .

Veel succes met je verdere revalidatie !!

Kathleen

#1858 Reactie

Dianne

Ik kan tot 110 doorbuigen ben in de 12 week hoelang duurt het dat het voelt alsof er een band om mijn knie zit. Het valt mij vies tegen mijn andere knie doet nu soms ook pijn mijn rug ook. Ik ben misschien ongeduldig.

#1895 Reactie

Pieter

allo. Ik heb 5 weken geleden een volledige knieprothese gekregen en volgens de fysio loop ik mooi op schema met revalideren. Buiging meer als 130 gr. Strekken niet perfect maar bijna. Maar mijn vraag is: is het normaal dat ik na 5 weken nog steeds vreselijke pijn heb. De been in rust stijf word? En hierdoor slecht slaap?

#2284 Reactie

Johan

In november 2017 een t.k.p gekregen en vervolgens (na acht weken nog maar 30 graden buiging) is mijn knie onder narcose naar 130 graden doorgebogen.
    oorzaak; waarschijnlijk verklevingen/ littekenweefsel in mijn knie door vocht / bloed.
    Gelijk na het doorbuigen heeft het c.p.m apparaat het buigen overgenomen naar de ingestelde 130 graden.
    Ook thuis 6 à 4 uur per dag gedurende 8 weken met je been in de c.p.m.
    Uiteindelijk heeft het doorbuigen het gewenste resultaat opgeleverd en kan ik nu mijn knie buigen tot 110 graden.
    Helaas heeft het doorbuigen ook negatieve kanten, namelijk de na pijn die ik nu na 10 weken nog dagelijks ondervindt.
    Het voelt nog als een strakke band die om mijn knie en heb ik veel last van de traxus ilio tibialus (spier die vanuit de heup langs de buitenkant knie naar je voet loopt) waardoor ik nog niet pijnloos kan lopen.
    De steken die ik voel aan de binnen en buitenkant knie zorgt er voor dat ik s’nachts slecht slaap.
    Hopelijk zullen de spieren die natuurlijk na het doorbuigen een behoorlijke opdonder hebben gehad spoedig herstellen.
    Dat hoop ik te bereiken door nog 2 x in de week de fysio te bezoeken en dan maar afwachten wanneer er verbetering optreed.

Het heeft zijn tijd nodig.!!!!!

Johan

#2290 Reactie

Johan

Een flexie van de knie van meer dan 130% is volgens mij uitzonderlijk.
    Meestal blijf je steken op zo’n 110/120 % .
    Dat je vijf weken na de operatie nog hevige pijn ondervind en daardoor slecht slaap is heel normaal.
    Ook de stijfheid van je knie/been in ruste herken ik.
    Mijn advies, zodra je het pedaal van je fiets rond kunt krijgen, ga dan zo veel mogelijk fietsen.

#2333 Reactie

jaques

ik sta voor een dilemma,
    8 weken geleden een TKP prothese gehad, nu 90 gr. buiging gehaald maar kan nog steeds niet fietsen (daar baal ik van).
    nu ligt er een voorstel om binnen 1 week een knie doorbuiging uit te laten voeren, ik lees zo wat verhalen hierover, en begin ernstig te twijfelen of ik dit wel moet laten doen.
    ik heb erg veel last van litteken weefsel in de knie, wat het buigen erg hindert.
    hoe lang duurt het daarna voordat ik weer wat kan gaan doen ?
    zie erg op tegen de ruggenprik verdoving en de pijn daarna (ben er eigelijk helemaal klaar mee met die pijn).
    wat is wijsheid ?
    is het vervelend in een CPN apparaat, en hoe lang moet dit dan?

#2335 Reactie

Evert grijpstra

Beste Jaques, ik sta voor hetzelfde dilemma, in augustus 2017 heb ik een nieuwe rechterknie gekregen ,ik liep na 6 week in vergelijking met de in december j.l. nieuwe rechterknie als een kieviten, ik ben met mn rechter nu 5 maanden onderweg en kan alleen fietsen met de hak op de trapper en kan niet verder buigen dan 90 graden . Woensdag moet ik naar de orthopeed en deze heeft ook aangegeven om hem door te buigen ,maar gezien de bovenstaande verhalen twijfel ik nu ook .

#2339 Reactie

jaques

update,
    ik heb in overleg met de fysio besloten niet het doorbuigen te laten doen in het ziekenhuis,
    ze hebben mij gewoon wat harder aangepakt en het doorbuigen bij de fysio gedaan (zonder verdoving, de oerkreet is opnieuw uitgevonden),
    natuurlijk niet zo ver als in het ziekenhuis, maar direct resultaat, ik kon gelijk op de home trainer, Wel daarna hevige reactie gehad, maar het gaat steeds iets beter, nu al zelfs na een paar dagen.
    dus beste mensen, overleg goed met jullie fysio of er nog grotere resultaten te behalen zijn met een hardere aanpak.
    Fietsen is echt de beste training, dus erg belangrijk om op de home trainer te kunnen fietsen en later natuurlijk op een gewone fiets.
    succes allemaal.

#2499 Reactie

Bert Prinsen

Hallo,

Lees net alle verhalen hierboven. Vorig jaar 16 maart een nieuwe knie gekregen. Herstel ging aanvankelijk wel voorspoedig. Maar sinds een een aantal maanden gaat het herstel weer achteruit. Ik had een buiging van 110 graden. Maar sinds een aantal maanden slechts een buiging van 90 graden. Fietsen gaat moeizaam. Met de hak op de trapper net rond krijgen. De arts heeft mij ook aangeraden om de knie te laten doorbuigen onder narcose. Maar als ik de verhalen hier lees, dan begin ik toch behoorlijk te twijfelen.

#2522 Reactie

Brigit

Mijn ervaring:

– Operatie 5 juli (5,5 week geleden)
    – 3 nachten ziekenhuis
    – Buigen na e operatie ongeveer 90 graden
    – Helemaal strekken moeizaam moet ik nog steeds dagelijks oefenen
    – Heel veel last van mijn spieren na de operatie, die deden eigenlijk niets meer
    – Na anderhalve week op de hometrainer, zadel wat hoger en dan ging het zij het moeizaam met de hak op de trapper
    – Een aantal weken later heel veel last van kramp in het bovenbeen tijden oprekken en fietsen
    – Begonnen met magnesium een paar dagen later begon het beter te gaan
    – Na 4 weken een aantal dagen halve dagen werken (kantoor)
    – Lopen nu met 1 kruk en thuis zonder
    – Buigen na oefenen nu 95-100 graden, strekken nog steeds wat moeizaam
    – Had soms na het oefenen en even rust het gevoel dat het vel van mijn knie aan de prothese zat vastgeplakt en weer losgetrokken werd als ik mijn knie ging buigen
    – Sinds afgelopen week merk ik dat het allemaal wat beter gaat, vooral meer spierkracht en minder pijn in de spieren
    – Fietsen op de hometrainer doe ik nu niet meer met de hak op de trapper maar zit hij halverwege mijn voet
    – Heb 1 keer in de week fysio
    – Vorige week controle gehad en alles verloopt nog naar wens, maar het stijve gevoel e.d. kan nog wel 6 mnd tot een jaar aanhouden.

#2541 Reactie

NATHALIE

Knieschijfprothese op 11.06.2018
    Van begin af aan problemen om de knie te buigen.
    Op controle bij de orthopeed die besloot tot mobilisatie onder narcose op 06.08.2018
    Op 08.08.2018 naar huis. Toen ik thuiskwam onmiddellijk geprobeerd op de hometrainer, dat ging.
    Fysiotherapeut raadde mij aan om om heet uur ongeveer 10 min op de hometrainer te fietsen.
    De dag nadat ik thuis wa, heb ik dat dan ook gedaan, maar naarmate het avond werd ging het steeds moeizamer.
    De dag erop kon ik mijn knie weer niet meer dan 90 gr plooien en helse pijn aan de dij (verrekking)
    De maandag erop weer bij de orthopeed geweest die onmiddellijk opteerde om de donderdag erop opnieuw te laten plooien onder narcose.
    Ik heb geweigerd, grotendeel op aanraden van de fysiotherapeut.
    Nu meer dan 14 dagen later kan ik af en toe ronddraaien op de hometrainer maar van zodra ik weer stilval, is de stijfheid daar opnieuw.
    Ik ben echt ten einde raad.
    Fysiotherapeut komt nog dagelijks, het plooien verslecht niet, maar betert ook niet.
    We zijn nu 11 weken na de operatie !

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 23)
Reageer op: doorbuigen na knieprothes
Mijn informatie:

Smileys worden automatisch omgezet. Klik hier om te zien welke smileys beschikbaar zijn.

Advertenties

Letselschade verhalen